このガジェットでエラーが発生しました

2011年10月16日日曜日

תקופת הכיבוש הצלבני 1099-1260

1099:
מסע הצלב הראשון מגיע לא"י.

מסע הצלב התחיל בליגה נוצרית ממערב אירופה שצעדה דרך אסיה הקטנה עד לארץ.

בדרכה עודדה טבח נוראי של קהילות היהודים על נהר הריין.
שם בערים ורמס,מינץ ושפירא למשל העדיפו היהודים מאשכנז להתאבד במקום להמיר את דתם לנצרות.
מעשה ה"קידוש השם",כלומר סירוב להפר את מצות האלוהים אפילו במחיר מוות נחשב למעשה נעלה
בעיני היהודים.
סיפורים אלו עוררו ביהודים בישראל ובמזרח תנועות משיחיות אשר באופן מוזר
 הושפעו מהלהט המשיחי של הצלבנים האויבים.
היו יהודים שראו זאת כאות לגאולה ועלו לארץ או לפחות ניסו להגיע אליה.

לפני הגעתם של הצלבנים היו עסוקים הכובשים המוסלמים במלחמותיהם.
ב1098 ניצחו הפטימים את הסלג'וקים וכבשו מהם את ירושלים אחרי מצור של 40 יום.
אירועים אלו גרמו לדילדול הישוב היהודי ביהודה ורבים ברחו לאיזור החוף ולגליל.
דוגמא לכך היא שהצלבנים הגיעו לרמלה,בירת האיזור,ומצאו נטושה,
שכן רוב יושביה היו יהודים אך אלו ברחו עוד בזמן המלחמה ב1098.
תודות לכך ניצלו מטבח בטוח.



http://books.google.co.jp/books?id=jlwXYLFpOWIC&pg=PA375&dq=napoleon+in+palestine&hl=ja&ei=9mEwTNWDLNDQccHtmaUD&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCgQ6AEwAA#v=snippet&q=STONES&f=false

עמ 193

יהודים רבים שברחו מירושלים וחברון התישבו באשקלון או אף הרחיקו למיצרים.

http://books.google.com/books?id=M0wUKoMJeccC&printsec=frontcover&dq=isbn:0521599849&hl=ja&cd=1#v=snippet&q=ASCALON%20JEWS%20FLED&f=false

עמ 206

הגאון של א"י,אביתר,ברח עם ישיבתו לטריפולי בסוריה ומת שם ב1112.
אחרי כן הישיבה עברה לדמשק והונהגה על יד אחיו של אביתר,
שלמה שבנו מצליח המשיכו עד 1120.

עם מותו של הגאון מצליח ב1120 בעצם תמה לגמרי תקופת הגאונים.
הגאון האחרון של בבל ,האי גאון ,נפטר ב1038 ובבל פסקה להיות גורם
משמעותי בעולמם של היהודים.
העולם האינטלקטואלי של לימוד התורה והתלמוד עבר מבבל וא"י לספרד,צרפת וגרמניה.

רק מאוחר יותר ב1141
וב1155 עם עליתם של רבי יהודה הלוי והרמבן לא"י,
הודלקה מחדש מסגרת לימוד התורה בא"י.

http://books.google.co.jp/books?id=fS-kagG1Ce8C&pg=PA176&dq=%D7%90%D7%A9%D7%9B%D7%A0%D7%96%D7%99%D7%9D+%D7%94%D7%AA%D7%A7%D7%95%D7%A4%D7%94+%D7%94%D7%9E%D7%9E%D7%9C%D7%95%D7%9B%D7%99%D7%AA&hl=ja&ei=UcXOTKojj8Fxt8TRxQ4&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=7&ved=0CEMQ6AEwBg#v=onepage&q&f=false

עמ 135

הצלבנים הקימו שני מדינות באסיה הקטנה ובסוריה,אדסה ואנטיוכיה.
כשפלשו לישראל קודם התקדמו ללא מפריע ישר לירושלים ובית לחם,
אחרי שכבשו את יפו ושימשו בה כנמל,וכמובן רמלה שכאמור מצאוה נטושה ממגיני המוסלמים.

הצלבנים צרים על ירושלים,אשר תושביה היהודים והמוסלמים הגנו עליה
 אך לאחר מצור קשה פרצו את החומות וטבחו בכל
היהודים בעיר,2000 איש,על ידי שריפתם חיים בבית הכנסת.

http://books.google.com/books?id=7ZijpKqZyyYC&printsec=frontcover&dq=isbn:0486425193&hl=ja&cd=1#v=onepage&q&f=false
עמ 48


http://books.google.co.jp/books?id=jlwXYLFpOWIC&pg=PA375&dq=napoleon+in+palestine&hl=ja&ei=9mEwTNWDLNDQccHtmaUD&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCgQ6AEwAA#v=snippet&q=STONES&f=false

עמ 196

העיר היהודית אונו ליד יפו נהרסה ע"י הצלבנים.

http://books.google.co.jp/books?id=fS-kagG1Ce8C&pg=PA176&dq=%D7%90%D7%A9%D7%9B%D7%A0%D7%96%D7%99%D7%9D+%D7%94%D7%AA%D7%A7%D7%95%D7%A4%D7%94+%D7%94%D7%9E%D7%9E%D7%9C%D7%95%D7%9B%D7%99%D7%AA&hl=ja&ei=UcXOTKojj8Fxt8TRxQ4&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=7&ved=0CEMQ6AEwBg#v=onepage&q&f=false

עמ 138

חלק מהניצולים היהודים מהטבח ביהודה הוגלו לאיטליה.
אחרים הוחזקו חיים כדי שהיהודים ישלמו כופר לשחררם.
הקהילה הקראית של אשקלון ידועה בתרומתה החשובה בפדיון שבוים.
טנקרד,אחד הממפקדי הצלבנים,השתלט ללא התנגדות רבה על הגליל,
אשר היה מאוכלס ביהודים רבים.
יהודים רבים שנתפסו ע"י הכובשים החדשים שומשו לניקוי הערים מהגופות הרבים,
מלבדם היו גם אלפי פליטים יהודים.

הקהילה היהודית במצרים התארגנה כדי לסייע ליהודי הארץ,
הנגיד ברוך בן סעדיה הנהיג את המאמץ מיד עם נפילת ירושלים.
שליח מיוחד הגיע לאשקלון כדי לשחרר כמה שיותר יהודים מידי הצלבנים.
אך יהודים רבים ששוחררו מידי הצלבנים נהיו לפליטים,רעבים וערומים.
לשם כך הקהילה היהודית האשקלון בהנהגת אבו אל פסך שחל בן יושע בן שעיה,
פעלה רבות לסעוד את הפליטים ולשקמם,
אך חלקם לא התאוששו ומתו ממחלות שונות.

http://www.kotar.co.il/KotarApp/Viewer.aspx?nBookID=90162539&ts=2010.11.20.21.16.21.420#60.6263.2.none

עמ 50

1100:הצלבנים מגרשים וטובחים בתושבי ארסוף וקיסריה.

בהגיעם לחיפה הופתעו לגלות התנגדות עזה ביותר של יהודים על העיר.
העיר החזיקה מעמד כחודש עד שכבשו
אותה הצלבנים וטבחו ביהודיה.

http://books.google.co.jp/books?id=tgfMNfBIgSwC&pg=PA95&dq=HAIFA+CRUSADERS++JEWS&hl=ja&ei=p4SCTISaK5GKvQPfmP2EBA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CDUQ6AEwAg#v=onepage&q=HAIFA%20CRUSADERS%20%20JEWS&f=false

1104:עכו נופלת בידי הצלבנים.
האוכלסיה,כ4000 איש,נטבחת באכזריות.
בהתחלה הסכימו מושלי העיר המוסלמים להכנע תמורת מעבר בטוח
של כלל התושבים אך לאחר ההסכמה התנגדו הגנואים ומנעו מהאזרחים לברוח וטבחו בהם.

http://www.kotar.co.il/KotarApp/Viewer.aspx?nBookID=90162539&ts=2010.11.20.21.16.21.420#91.269.2.none

עמ 81

1100-1144:ממלכת הצלבנים,או ממלכת ירושלים כמו שהיא נקראה,
מתמודדת עם מתקפות חוזרות של הפטימים
ממצרים והסלג'וקים מצפון בהצלחה יחסית עד 1144 שבה נופלת נסיכות אדסה ומתחיל מסע
הצלב השני,שנגמר ב1149 עם כישלון הנוצרים לכבוש את דמשק.

בזמן הזה אחרי תום כיבוש הארץ,
החלו היהודים לחזור למקום מושבם ממקודם,פרט לירושלים שישיבת לא נוצרים
שם נאסרה.
יהודים התיישבו בגליל,בעכו,חיפה,צור,בעוד שבאשקלון ועזה שהיו עדין תחת
שלטון הפטימים התקבצו יהודים רבים.

שלטון המלכים הצלבנים שהיו בעיקר פרנקים,
הפלה את כל מי שלא היה נוצרי פרנקי,כלומר שברור שיהודים הופלו
לרעה אך גם נוצרים מתושבי הארץ ממקודם הופלו.
אך מצד שני,חוקי ההפליה המוסלמים בטלו.
גזירות הבגדים והטלאי הצהוב למשל.

טבח נוסף של היהודים ע"י הצלבנים בא"י לא קרה אך דוקא באירופה
מסע הצלב עורר טבחים רבים נגד יהודים.
1121:המפגש בין עובדיה הנורמני שהתגיר,
לבין הקראי שלמה הכהן שהכריז על עצמו כמשיח,מתרחש בצור.
עובדיה נתמך ע"י קהילת יהודי בניאס,
היא דן המקראית שהיתה עיר יהודית גדולה בזמן ההוא.

http://books.google.co.jp/books?id=1pkPt0uD708C&pg=PA130&dq=crusaiders+ceasaria&hl=ja&ei=M--eTKmmJYWavAPYzsCQDQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CDIQ6AEwAg#v=onepage&q&f=false

עמ 127

עמ 213
1141:הפילוסוף היהודי הנודע רבי יהודה הלוי מגיע מספרד
לישראל יחד עם בן אחותו.
 הוא מת שנה אחכ בידי מוסלמים אך עודד יהודים לעלות לארץ.

. http://www.jewishencyclopedia.com/view.jsp?artid=643&letter=J&search=judah%20halevi#2221

http://books.google.co.jp/books?id=jlwXYLFpOWIC&pg=PA375&dq=napoleon+in+palestine&hl=ja&ei=9mEwTNWDLNDQccHtmaUD&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCgQ6AEwAA#v=snippet&q=STONES&f=false

עמ 213

1153:העיר אשקלון נופלת לידי הצלבנים.
הקהילה היהודית הגדולה בעיר,שרובה מורכב מפליטים יהודים מאיזור יהודה,
בורחת לאל עריש.

http://books.google.co.jp/books?id=x6LxAAAAMAAJ&pg=PA340&dq=Siege+of+Ascalon+1153&hl=ja&ei=cWsfTNycLsO5ceu_7YMN&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=5&ved=0CD4Q6AEwBDgK#v=onepage&q=Siege%20of%20Ascalon%201153&f=false

עמ 342

1165:רבי משה בן מימון עולה עם משפחתו לארץ ישראל.
הוא בורח מרדיפות הדת בספרד וממרוקו.
אך גם בארץ,אשר היתה תחת שלטונם של הצלבנים לא מצאה משפחתו נחת ,
ואחרי מספר שנים משתקעת במצרים.הוא מבקר בירושלים ובחברון ומתפלל באתרים
הקדושים ששם.
צאצאיו המשיכו לחגוג את יום ציון עליתם לאתרי הקודש במשך
מאות שנים.

צאצאיו של רבי משה מימון,או בכינויו הרמבם,
יהפכו למנהיגי  העם היהודי במזרח אחרי מותו.

http://books.google.com/books?id=5_PhkCPACSoC&printsec=frontcover&dq=maimonides&hl=ja&ei=03YfTMSHHsuGkAW9ndi6Cw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=6&ved=0CEEQ6AEwBQ#v=onepage&q&f=false

בישראל הוא התקבל בכבוד ע"י בגאון של עכו,רבי יפת בן אליהו.
יחוסו של הרמבם מגיע עד דויד המלך.
הוא גם היה רופא מומחה שטיפל גם במוסלמים,אפילו בשביל מלכים
האיובים,כמו צלאח א-דין.

הוא כתב ספרים רבים,אך באותה זמן עסק רבות בעיניני הציבור ופרנסתו,
ודאג לפתור בעיות בכל קהילות איזור א"י ומצרים ואפילו עד תימן.

http://books.google.co.jp/books?id=kHxzDVn5aDUC&pg=PA12&dq=rabbi+moshe+ben+maimon+in+hebron&hl=ja&ei=QMk1TKCGEoHJcaGysLUE&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=9&ved=0CE8Q6AEwCDgK#v=onepage&q&f=false

ספריו החשובים משמשמים כבסיס להרבה מאד הלכות חשובות.

ב1161 למשל הוא כתב פירוש מלא על המשנה.
ב1171 הוא סים את סיפרו החשוב "משנה תורה",
שהוא פירוש מפורט על התלמוד,אותו כתב בעיברית.
הספר היווה מוקד לויכוחים בקרב היהודים,
אך במאה ה16 עם כתיבת"שולחן ערוך" בצפת הוחלטה עליונותו של הספר.


ב1191,הוא כתב את סיפרו המפורסם והחשוב ביותר,
מורה נבוכים",
שזה בעיקר ספר פילוסופיה,שמצליח להסביר באופן לוגי את האמונה היהודית
וצדקתה,וגם לשב בין הפילוסופיה היונית למונותאיזם היהודי.

הרמבם נחשב לרב הכי חשוב באמונה הישראלית.
רק חכמי התנך והמשנה והתלמוד נחשבים לנעלים ממנו.
הוא נפטר ב1205 ונקבר בטבריה.

בנו,אברהם  ירש את תפקיד הנגיד שמנהיג את העם היהודי בכל
מצרים,ישראל,וסוריה.בניו של הרמבם ימשיכו במעמד זה עד 1415.

אברהם היה הנגיד עד מותו 1237

http://books.google.co.jp/books?id=I94WDJZhiZwC&pg=PA81&dq=MAIMONIDES+SONS+NAGID&hl=ja&ei=nfyaTMPrD4_qvQP77rGPBQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCgQ6AEwAA#v=onepage&q=MAIMONIDES%20SONS%20NAGID&f=false

עמ 80




1171:הנוסע היהודי בנימין מטודילה,מבקר בארץ.
הוא מדווח בפירוט על הישוב היהודי בארץ ששרד את הכיבוש הצלבני.
הוא טייל בכל העולם עד סין והודו ופירט על הקהילות היהודיות
בכל העולם מ1161 ע ד1173.
בעכו הוא מצא 200 יהודים שהונהגו על ידי רבי יפת ורבי יונה.

20 בקיסריה,1 בלוד,200 בירושלים שהתגוררו ליד מגדל דויד,

2 יהודים בבית לחם,3 בבית גוברין,300 בשונם שבגליל,2 בנוב שביהודה.3000
 ברמלה,1ביפו,200 באשקלון,שהונהגו בידי רבי צמח,רבי אהרון ורבי שלמה.בטבריה 50 יהודים,
שהונהגו בידי רבי אברהם,רבי מובטר,ורבי יצחק.
20 בגוש חלב ו50 במירון.

בסוריה הוא מוצא מספרים גדולים בהרבה,3000בדמשק,ובפלמירה
מצא 2000 שאפילו לחמו יחד עם המוסלמים נגד הצלבנים,ובחלב 5000.בבגדד  הוא מצא
40,000 בקהיר 30,000.

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=2933&st=&pgnum=26



http://books.google.co.jp/books?id=OrsMAAAAIAAJ&printsec=frontcover&dq=benjamin+of+tudela&hl=ja&ei=dhmOTNDZLJG4vQPzsunnBg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CDkQ6AEwAg#v=onepage&q=benjamin%20of%20todela&f=false

עמ 63

1185:הנוסע היהודי פתחיה מרגנסבורג
,מגיע לא"י אחרי שתייר במזרח אירופה ורוסיה.

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=2933&st=&pgnum=46&hilite

גם הוא נותן פירוט מפורט על קהילות ישראל בארץ ובעולם.

1187:קרב קרני חיטין ,ליד הכנרת,נלחמים הצלבנים נגד צבאותיו  של צלח א דין שאיחד את סוריה הסלג'וקית למצרים הפטימית,
ומנצחם,ומיד אחר כך משתלט על רבים ממבצרי הצלבנים בארץ,כולל ירושלים.
מיד קורא צלח א דין ליהודים לחזור לגור בירושלים,ויהודים
מאשקלון למשל מתחילים מיד לחזור לגור בירושלים.

http://books.google.com/books?id=NLsxDfIgSLMC&pg=PA320&dq=the+jews+return+to+jerusalem+in+1187&hl=ja&ei=qcIgTLnEMpWXkQXNwemTCg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCgQ6AEwAA#v=onepage&q=the%20jews%20return%20to%20jerusalem%20in%201187&f=false



http://books.google.com/books?id=KszvJSv7t30C&pg=PA71&dq=SELJUK+HAIFA&hl=ja&ei=sv6MTNmqCM25ccb36YYE&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=9&ved=0CE8Q6AEwCA#v=snippet&q=JEWS%20HAIFA&f=false

עמ 212

מבין היהודים שמיהרו לחזור לגור בירושלים אפשר להזכיר את
רבי אברהם בן שלמה תימן שהקים בה בית כנסת ליוצאי תימן,ןרבי סעדיה שהנהיג את יהודי
אשקלון.
מצד שני הושיב צלח א דין מוסלמים רבים בארץ ובירושלים,
בעיקר  מצפון אפריקה בהוקרה לשירותם הצבאי.

http://www.kotar.co.il/KotarApp/Viewer.aspx?nBookID=90162539&ts=2010.11.21.22.51.58.918#102.6128.2.none

עמ 91

1191"בתגובה לניצחונו של צלח א דין על הצלבנים מגיע
ל"אי מסע הצלב השלישי בהנהגת מלך אנגליה ריצ'רד לה הארי.
מסע צלב זה עורר פרעות אנטישמיות רבות מאוד באירופה בעיקר באנגליה.

מסע צלב זה מצליח להרוס את הצבא המוסלמי,ומיד אחכ ניחתמים
הסכמים בין הצדדים,הצלבנים חידשו את ממלכתם אך בעיקר באיזור רצועת החוף וקיבלו
רשות לעלות לרגל לירושלים.

במהלך הקרבות מוטט צלאח א דין את  חומותיה של אשקלון כדי
שהצלבנים לא יוכלו להגן על העיר אם יכבשו אותה.כתוצאה מכך ברחו ממנה כל יהודי העיר
ועברו לירושלים ועכו.

1209:עלית 300 הרבנים.
300 רבנים אירופים ומשפחותיהם ותלמידיהם עולים לא"י
באישורם של הצלבנים.
רובם הגיעו מאנגליה וצרפת גם בגלל הרדיפות אך גם בגלל אידיאולוגיה ציונית
דתית בהשראת מפעלם התורני,שהרי הם היו בעלי התוספות,מפעל תורני שמטרתו היתה
לפרש פירושים של רשי ל30 פרקים חשובים
בתלמוד הבבלי.

היה זה אירוע יוצא דופן,שהרבנים הכי חשובים באותה תקופה עלו
לא"י הכבושה ע"י הצלבנים וחולם הגאולה נראה רחוק מאד.
מה גם שעד אז היו  רבני הארץ ילידי המקום עם זיקה לבבל או מיצרים,אך פתאום מגיעים רבנים מאותם
יהודים שהוגלו לרומא 1000 שנה קודם והתפשטו על פני אירופה אך התמידו על קשרם עם
א"י והקפידו על תלמוד התורה.

http://books.google.co.jp/books?id=98LRo54Lcw8C&pg=PA158&dq=acre+jewish+community+in+1211&hl=ja&ei=Zs4gTPPsKcKwceyuoCg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CDIQ6AEwAA#v=onepage&q=acre%20jewish%20community%20in%201211&f=false

עמ 158
מנהיגי העולים היו רבי שימעון מצנז יונתן מלוניל שבצרפת.
שניהם היו חברים של הרמבם,למרות שלא תמיד הסכימו איתו,בעיקר
בעיניני פילוסופיה,שהיתה כמעט חסרת שימוש בצרפת ואשכנז.
רובם של עולים אלו
וצאצאיהם שהתישבו בעיקר בעכו,התנגדו לדרכיו של הרמבם.

http://books.google.co.jp/books?id=jlwXYLFpOWIC&pg=PA375&dq=napoleon+in+palestine&hl=ja&ei=9mEwTNWDLNDQccHtmaUD&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCgQ6AEwAA#v=onepage&q=ACRE%20%20RABBI&f=false

עמ 267
במאה ה13 קהילת יהודי עכו היתה הקהילה החשובה היותר במזרח
התיכון ואגן הים התיכון.

בירושלים מנהיג יהודי ארצות הפרנקים היה שחידשו את הקהילה
שם תחת חסות האיובים היה רבי יוסף בן ברוך.

1217:המשורר הספרדי,יהודה אל חריזי מגיע לישראל ומתיר  בה.
הוא מבקר בירושלים אך מביע צער שיש מסגד על איפה שפעם היה בית המקדש.

http://books.google.com/books?id=rbT7Vur2ZTwC&pg=PA120&dq=nachmanides+in+jerusalem&hl=ja&ei=7t8gTLSIC4GgkQXAha0U&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCsQ6AEwAA#v=onepage&q=nachmanides%20in%20jerusalem&f=false

עמ 115

הוא מדווח על חידוש הקהילה היהודית בירושלים,שהתחילה מיד
ב1187 עם ניצחונו של צלח א דין.

היו 3 קהילות בירושלים.קודם כל יהודי אשקלון,שרובם היו
תושבי ירושלים והסביבה לפני בוא הצלבנים,יוצאי צפון אפריקה,ויוצאי צרפת.

אל חריזי בדרך כלל מלגלג על כל מי שפגש במסעותיו גם על
יהודים אך פה הוא קורא ליהודי א"י מלאכים,צדיקים,דבר זה מראה שחזרת היהודים
לירושלים ב1187 היה נחשב לאירוע חשוב ביותר בעיני כלל יהודי העולם.



http://www.kotar.co.il/KotarApp/Viewer.aspx?nBookID=90162539&ts=2010.11.21.22.51.58.918#99.134.2.none


עמ 89

1219:מסע הצלב החמישי.האיובים הורסים את חומות ירושלים
ויהודיה בורחים ממנה.

1129:מסע הצלב השישי,קיסר גרמניה פולש לארץ ודרך נישואים
מקבל את מעמד מלך הארץ.הוא מנצל את הבעיות הפנימיות בחצר האיובית כדי להפחיד את
המוסלמים מספיק בשביל להמנע מעימות עימו ולחתום על הסכם אשר נותן לנוצרים חזקה על
ירושלים ובית לחם,דבר אשר מחדש את האיסור הקודם על ישיבת יהודים בירושלים,מלבד
מספר זעום של צבעים.

 1235;רבי  יעקב הישראלי,נשלח ע"י רבו,רבי יחיאל
מפריז,לאסוף תרומות למען ישיבת א"י.
הוא מתיר בא"י ומתעד רשימות של קברים של רבנים וצדיקים
חשובים על מנת לשכנע נדבנים יהודים ל
תרום לשימורם מתוך אמונה שמעשה שכזה מביא ברכה
לנשמתם של אותם צדיקים.


1273:דויד,נכדו של הרמבם,ממשיך את אביו ,אברהם  בתפקיד
הנגיד,מנהיגם של יהודי א"י,סוריה ומצרים.תפקיד שבו שימש כ60 שנה.

דויד הצליח למנוע מהסולטן לאסלם את כל היהודים,תוך תשלום
כופר כבד שנתרם ע"י יהודי אירופה.
ידוע גם שהעביר יהודים קראים רבים ליהדות  רבנית במקום.

הוא אחכ הודח מתפקידו כנגיד ע"י אחד הסולטנים.
הוא עבר  לא"י הנוצרית ממצרים ושם הצליח לשכנע
רבים לתמוך במשנתו של סבו הרמבם,בעיקר בעכו.
אחכ הוא חזר למשרת הנגיד עד מותו ב1300.גם אחיו עובדיה היה
תלמיד חכם שחי עד 1265.

http://books.google.co.jp/books?id=I94WDJZhiZwC&pg=PA81&dq=MAIMONIDES+SONS+NAGID&hl=ja&ei=nfyaTMPrD4_qvQP77rGPBQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCgQ6AEwAA#v=onepage&q=MAIMONIDES%20SONS%20NAGID&f=false

עמ 81

1244:
ממלכת החראמיזים המוסלמית מתפרקת תחת פלישת המונגולים.
חיילה  הבורחים של הממלכה פולשים מערבה ואף מגיעים עד א"י.
הם כובשים את ירושלים וטובחים בנוצרים.יהודי האיזור ברחו
לשכם.
באותה שנה מפסידים הצלבנים מפלה גדולה למוסלמים בקרב
הירביה.

http://books.google.co.jp/books?id=vJZm9amnoAoC&pg=PA91&dq=nablus+jews+1244&hl=ja&ei=zByOTKThH4m8vgP89fHnBg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCsQ6AEwAA#v=onepage&q=nablus%20jews%201244&f=false

עמ 91

1254:
מסע הצלב ה7.
מסע זה נכשל באופן גמור כאשר מלך צרפת מת עוד במיצרים,אך מסע
זה השפיע קשות על השושלת האיובית עד שהתמוטטה והוחלפה בממלוכים.


1259-1284:גל גדול של עליה יהודית מאירופה לא"י מ תחיל.
גל זה נגרם מרדיפות הדת הקשות שעברו על יהודי אירופה באותו זמן,אך גם
ממניעים דתים משיחים  וציפיות לגאולה.
רובם מתישבים בעכו וביפו.
סופו של גל העליה בגיע עם מעצרו של גדול הדור,הרבי מאיר
מרוטנברג,אשר הוביל לאיסור על היהודים לצאת משטחי הקיסרות הרומית הקדושה.

רק 60 שנה אחכ אחרי רדיפות וטבח רב יכלו היהודים שוב לצאת
מאירופה,למרות שלא כולם הלו  לא"י,אלא מזרחה,לפולין,שם קם מרכז תורה חדש
אחרי חורבנם של מרכזי התורה בצרפת ואשכנז ואחכ ספרד.

http://books.google.com/books?id=gAFJVy6GPHkC&pg=PA58&dq=MEIR+OF+ROTHENBURG+1286+ISRAEL&hl=ja&ei=uYqsTM3FG4PBcbT0_aQE&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CC0Q6AEwAA#v=onepage&q=MEIR%20OF%20ROTHENBURG%201286%20ISRAEL&f=false

עמ 58

http://books.google.com/books?id=gAFJVy6GPHkC&pg=PA58&dq=MEIR+OF+ROTHENBURG+1286+ISRAEL&hl=ja&ei=uYqsTM3FG4PBcbT0_aQE&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CC0Q6AEwAA#v=onepage&q=MEIR%20OF%20ROTHENBURG%201286%20ISRAEL&f=false

עמ 296

1260:
רבי יחיאל מפריז עולה לא"י עם תלמידיו הרבים ומחזק מאד
את הקהילה בעכו עד שנהיתה הגדולה בארץ.
באותו זמן,המונגולים תוקפים את ירושלים ויהודיה המעטים
נטבחים.

http://books.google.co.jp/books?id=vJZm9amnoAoC&pg=PA91&dq=nablus+jews+1244&hl=ja&ei=zByOTKThH4m8vgP89fHnBg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCsQ6AEwAA#v=snippet&q=jerusalem&f=false

עמ 91
המונגולים מפסידים לממלוכים המיצרים באותה שנה בקרב עין
ג'לוט,מנקודה זאת והלאה הממלוכים הם שליטי הארץ בפועל,למרות שעדים נותרו מספר
מבצרים נוצרים וכמובן העיר הגדולה עכו עם קהילת היהודים המפוארת שבה.

תם הכיבוש הצלבני.

0 件のコメント:

コメントを投稿